Luisteren en helpen: deze medewerkers staan klaar voor verzekerden met betalingsproblemen
Tracy, Celine en Winanda werken op de afdeling Debiteurenbeheer van DSW Zorgverzekeraar en krijgen dagelijks te maken met mensen die betalingsproblemen hebben. Eigenlijk steeds meer. De afdeling vangt deze ontwikkeling op door verzekerden bijvoorbeeld op tijd te benaderen. We spreken deze collega’s over hun uitdagende baan.
Alles wordt duurder en mensen raken financieel sneller in de problemen. Dat merkt de afdeling Debiteurenbeheer, verantwoordelijk voor het verwerken van de betaling van de zorgpremies en het eigen risico, ook. De aanpak van die afdeling is de afgelopen jaren dan ook sterk veranderd. “We benaderen de verzekerden zo veel mogelijk proactief, met als doel om te voorkomen dat financiële problemen verder toenemen.. We bellen ze zelf op. En in plaats van te zeggen: ‘Je hebt niet betaald’, beginnen we met: ‘Kunnen we je ergens mee helpen?’. Daar wordt ontzettend goed op gereageerd. Mensen schamen zich soms en kunnen een drempel ervaren”, vertelt Winanda.
Kop in het zand
Dat is gelijk een van de oorzaken van opstapelende rekeningen: schaamte. Mensen zoals jij en ik die gewoon geen oplossing kunnen vinden voor het ontbreken van middelen om al die rekeningen te betalen.Schulden ontstaan vaak vanwege veranderingen in een persoonlijke situatie, waardoor er weinig geld is. Het overzicht ontbreekt. Dan steek je liever je kop in het zand. Toch heeft het zin om daar hulp bij te vragen. “Vaak nemen mensen niet op als we ze bellen”, vertelt Tracy. “Maar dan laten we het er niet bij zitten, we spreken hun voicemail in en sturen er nog een mail achteraan, zodat mensen het rustig kunnen doornemen en alsnog contact kunnen opnemen.”
Maar wat als iemand het niet kan betalen? “Dat is dus heel moeilijk. We krijgen vaak te horen dat mensen weinig of geen inkomsten hebben. Maar gelukkig kunnen we ze tegemoetkomen door betaalafspraken te maken of ze naar een instantie zoals Geldfit door te sturen. Daar zijn wij echt blij mee. Want dat is echt niet van het kastje naar de muur, ze denken met je mee en kunnen je op weg helpen. Op basis van je woonplaats en het beantwoorden van een aantal algemene vragen, kan Geldfit je anoniem op weg helpen”, legt Winanda uit.
De afdeling doet ook aan vroegsignalering: als duidelijk wordt dat er beginnende schulden ontstaan, melden onze collega’s het bij de gemeente. Die verzamelen alle meldingen van bijvoorbeeld energieleveranciers, woningbouw en dus zorgverzekeraars. “De materie is voor ons al complex, laat staan voor iemand die geldproblemen heeft”, voegt Tracy toe.
Maatschappelijke functie
Celine vertelt dat de gesprekken met verzekerden best uitdagend kunnen zijn: “Je krijgt soms best wat tegengas, maar daar kunnen we goed mee om gaan. En het zijn ook mooie gesprekken, want mensen durven zich kwetsbaar op te stellen. Mensen willen hun verhaal echt even kwijt. Hierdoor kunnen we nog beter meedenken en bijvoorbeeld informeren over zorgtoeslag of Geldfit. soms vertelt iemand zijn hele levensverhaal. ” Winanda vult aan: “Ons werk heeft echt een maatschappelijke functie gekregen.”
Het team is goed op elkaar ingespeeld en blijft zich ontwikkelen: “Het is een uitdagende baan waarin je altijd moet blijven meegroeien, omdat bijvoorbeeld schuldhulpverlening ook dagelijks verandert”, zegt Tracy. “Geen dag is bij ons hetzelfde, en dat houdt ons werk leuk en interessant!”
Wat is Geldfit?
DSW werkt al jaren samen met Geldfit. Geldfit kan helpen om grip op geldzaken te krijgen. Zo bieden ze gratis advies en tools in het aanvragen van toeslagen, het besparen van energie of hulp bij een betalingsachterstand. En dat kan telefonisch, per mail of via WhatsApp; iedere werkdag van 9.00 uur tot 21.00 uur! Meer weten? Ga dan naar de website van Geldfit.